Azot do klimatyzacji - zestaw oringów i akcesoriów

Azot do klimatyzacji - zestaw oringów i akcesoriów
Autor Wojciech Matysek
Wojciech Matysek6 stycznia 2024 | 7 min

Azot do klimatyzacji stał się ostatnio popularną alternatywą dla tradycyjnego powietrza przy napełnianiu i serwisowaniu układów klimatyzacyjnych w samochodach. Stosowanie azotu zamiast powietrza ma wiele zalet – nie tylko poprawia wydajność układu, ale też zapobiega jego korozji i przedłuża żywotność. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest azot do klimatyzacji, jakie są jego właściwości, po co i jak go stosować. Przedstawimy też gotowe zestawy oringów i akcesoriów przydatnych przy serwisowaniu klimatyzacji z użyciem azotu.

Kluczowe wnioski:
  • Azot chroni układ klimatyzacji przed wilgocią i korozją.
  • Zapewnia lepszą wydajność i dłuższą żywotność klimatyzacji.
  • Jest łatwy w użyciu przy odpowiednich akcesoriach.
  • Dostępne są gotowe zestawy z oringami do serwisowania klimatyzacji azotem.
  • Warto zastąpić powietrze azotem przy okazji przeglądów klimatyzacji.

Zastosowanie azotu do klimatyzacji

Azot zyskuje coraz większą popularność jako alternatywa dla tradycyjnego powietrza przy napełnianiu i serwisowaniu układów klimatyzacyjnych w samochodach. Główną zaletą azotu jest to, że nie reaguje chemicznie z metalami i nie powoduje ich korozji. Dodatkowo azot charakteryzuje się mniejszą lepkością niż powietrze, przez co zapewnia lepszy przepływ w układzie klimatyzacji.

Stosując azot zamiast powietrza można więc uzyskać szereg korzyści:

  • Zapobieganie korozji elementów układu klimatyzacji.
  • Lepszą wydajność układu dzięki lepszemu przepływowi azotu.
  • Dłuższą żywotność sprężarki i innych podzespołów.

Azot doskonale nadaje się do napełniania nowego układu klimatyzacji, ale przede wszystkim zalecany jest przy okazji serwisowania i napraw klimatyzacji. Przy wymianie sprężarki czy innych podzespołów układ należy najpierw całkowicie opróżnić z czynnika i starego oleju, a następnie przepłukać azotem. Pozwoli to usunąć wszelkie zanieczyszczenia i wilgoć z układu.

Kiedy stosować azot w klimatyzacji?

Podsumowując, azot warto stosować przede wszystkim:

  • Przy napełnianiu nowego układu klimatyzacji azotem zamiast powietrzem.
  • Przy okazji napraw i serwisowania klimatyzacji - przepłukiwanie azotem usuwa wilgoć i brud.
  • Azot do klimatyzacji to obowiązkowy element profesjonalnego serwisu klimatyzacji.

Środki ostrożności przy użyciu azotu w klimatyzacji

Chociaż azot uważany jest za całkowicie bezpieczny gaz, przy jego stosowaniu w klimatyzacji należy zachować pewne środki ostrożności.

Przede wszystkim azot znajduje się pod wysokim ciśnieniem w butli, więc należy zachować szczególną ostrożność podczas podłączania butli do układu klimatyzacji. Nieostrożne obchodzenie się z azotem pod ciśnieniem może grozić obrażeniami.

Ponadto pomieszczenie, w którym uzupełniamy układ klimatyzacji azotem powinno być dobrze wentylowane. Wdychanie czystego azotu w dużych ilościach może powodować uduszenie.

Przy prawidłowym użyciu nie ma obaw o bezpieczeństwo, jednak zawsze należy zachować podstawowe środki ostrożności przy pracy z gazami pod ciśnieniem.

Czytaj więcej: Budowa klimatyzacji samochodowej - usterki i naprawa

Dlaczego azot jest lepszy od powietrza w klimatyzacji?

Azot do klimatyzacji ma kilka zasadniczych zalet w porównaniu do tradycyjnego powietrza:

  • Nie reaguje chemicznie z metalami, więc nie powoduje korozji elementów układu.
  • Ma mniejszą lepkość niż powietrze, przez co zapewnia lepszy przepływ w układzie.
  • Jest suchy, przez co nie wprowadza wilgoci do układu klimatyzacji.
  • Skutecznie wypiera pozostałości oleju i inne zanieczyszczenia z układu.

Powietrze zawiera parę wodną, która gromadzi się w układzie klimatyzacyjnym i jest przyczyną korozji. Ponadto powietrze ma większą lepkość, co pogarsza cyrkulację czynnika w układzie i obniża jego wydajność. Azot nie ma tych wad.

Dlatego coraz więcej firm serwisujących klimatyzacje przechodzi na stosowanie azotu zamiast powietrza przy serwisowaniu układów. Pozwala to uzyskać lepszą wydajność klimatyzacji i przedłużyć jej bezawaryjną pracę.

Zestaw oringów i akcesoriów do azotu w klimatyzacji

Azot do klimatyzacji - zestaw oringów i akcesoriów

Aby bezpiecznie i efektywnie wykorzystać azot przy serwisowaniu klimatyzacji, potrzebne będą odpowiednie akcesoria i oringi.

Przede wszystkim niezbędna jest butla z azotem o odpowiednim ciśnieniu. Azot powinien mieć czystość co najmniej 99,9%. Butle azotu dostępne są w różnych pojemnościach, np. 5 lub 10 litrów.

Do podłączenia butli z azotem służy regulator ciśnienia z manometrem, reduktor i przewód wysokociśnieniowy. Regulator ciśnienia pozwala precyzyjnie dawkować ilość podawanego azotu.

Niezbędny jest również zestaw przejściówek i złączek, które umożliwiają podłączenie regulatora ciśnienia do układu klimatyzacji w danym pojeździe.

Dodatkowo przydatne mogą być też specjalne oringi chroniące przed wyciekami azotu z układu. Gotowe zestawy zawierają wszystkie niezbędne elementy potrzebne do bezpiecznego serwisowania klimatyzacji z użyciem azotu.

Przykładowy zestaw do azotu w klimatyzacji

  • Butla z azotem 5l/200bar
  • Reduktor ciśnienia z manometrem
  • Przewód wysokociśnieniowy
  • Komplet przejściówek do klimatyzacji
  • Zestaw oringów i uszczelek

Jak napełnić układ klimatyzacji azotem?

Oto podstawowy schemat napełniania układu klimatyzacji azotem:

  1. Podłączyć butlę z azotem do reduktora ciśnienia.
  2. Zredukować ciśnienie azotu do wartości 2-3 bar.
  3. Podłączyć wężyk do serwisowego zaworu niskiego ciśnienia w układzie klimatyzacji.
  4. Powoli otworzyć zawór i napełniać układ azotem przez ok. 2-3 minuty.
  5. Zamknąć zawór i odczekać 10 minut w celu wyrównania ciśnień.
  6. Powtórzyć procedurę napełniania, aż do uzyskania ciśnienia ok. 2 bar.

Cały proces powinien zająć ok. 10-15 minut. Po napełnieniu azotem układ jest gotowy do dalszego serwisowania lub napełnienia świeżym olejem i czynnikiem chłodniczym.

Zalety stosowania azotu zamiast powietrza

Podsumowując, oto najważniejsze zalety zastosowania azotu w klimatyzacji:

  • Brak reakcji chemicznych i korozji elementów układu.
  • Lepsza cyrkulacja czynnika dzięki mniejszej lepkości.
  • Brak wilgoci - azot jest całkowicie suchy.
  • Skuteczne usuwanie oleju i innych zanieczyszczeń.
  • Możliwość wykrycia nieszczelności układu.
  • Łatwość uzupełniania ubytków azotu w układzie.
  • Niższe koszty serwisowania klimatyzacji.

Dzięki temu zastosowanie azotu do klimatyzacji zapewnia jej lepszą wydajność, dłuższą bezawaryjną pracę oraz pozwala obniżyć koszty obsługi serwisowej. To sprawia, że azot z roku na rok zyskuje coraz większą popularność wśród firm zajmujących się serwisem i naprawą klimatyzacji w pojazdach.

Podsumowanie

Azot zyskuje w ostatnich latach coraz większą popularność jako alternatywa dla powietrza przy napełnianiu i serwisowaniu układów klimatyzacyjnych w samochodach. Jego główne zalety to brak reaktywności chemicznej, która prowadziłaby do korozji metali oraz mniejsza lepkość w porównaniu do powietrza, która zapewnia lepszy przepływ w układzie. Stosując azot można więc uzyskać lepszą wydajność klimatyzacji oraz wydłużyć jej bezawaryjną pracę. Azot jest też całkowicie suchy, przez co nie wprowadza do układu szkodliwej wilgoci.

Aby móc bezpiecznie i efektywnie zastosować azot do klimatyzacji, potrzebne są odpowiednie akcesoria, jak butla z azotem, reduktor ciśnienia, przewody wysokociśnieniowe oraz komplet przejściówek. Przydatny jest również zestaw specjalnych oringów, które zabezpieczą układ przed nieszczelnościami. Dzięki temu azot będzie mógł w pełni wykazać swoje zalety w klimatyzacji.

Napełnianie układu klimatyzacji azotem wymaga zachowania pewnych środków ostrożności, gdyż gaz ten znajduje się pod wysokim ciśnieniem. Przy prawidłowym użyciu jednak azot jest całkowicie bezpieczny. Serwis klimatyzacji z użyciem azotu pozwala uzyskać wiele korzyści, więc coraz więcej firm przechodzi na tę nowoczesną metodę.

Podsumowując, zastosowanie azotu zamiast powietrza to obecnie najlepszy sposób na utrzymanie klimatyzacji samochodowej w pełnej sprawności. Odpowiedni zestaw do klimatyzacji z butlą azotu, reduktorem i akcesoriami pozwoli w pełni wykorzystać zalety tego gazu przy serwisowaniu układów klimatyzacyjnych.

Najczęstsze pytania

Tak, azot jest całkowicie bezpieczny dla wszystkich elementów układu klimatyzacyjnego. Nie powoduje korozji metali, jest obojętny chemicznie. Jedyne środki ostrożności dotyczą pracy z gazem pod ciśnieniem przy napełnianiu układu.

Azot ma szereg zalet w stosunku do powietrza: nie powoduje korozji, zapewnia lepszy przepływ czynnika dzięki mniejszej lepkości, jest suchy i nie wprowadza wilgoci do układu. Dzięki temu azot poprawia wydajność i wydłuża żywotność klimatyzacji.

Przed napełnieniem azotem układ klimatyzacji powinien zostać całkowicie opróżniony z czynnika chłodniczego i oleju. Następnie należy go odpowietrzyć próżniowo i ewentualnie przepłukać specjalnym preparatem czyszczącym. Dopiero tak przygotowany układ jest gotowy do napełnienia suchym azotem.

Niezbędne są: butla z azotem, reduktor ciśnienia z manometrem, wąż wysokociśnieniowy, zestaw przejściówek do klimatyzacji. Przydatne mogą być też specjalne zestawy oringów. Wszystkie akcesoria muszą być kompatybilne z używaną butlą azotu.

Koszt zależy od ilości użytego azotu, cen gazu i usługi serwisowej. Orientacyjnie za napełnienie układu w samochodzie osobowym należy liczyć się z wydatkiem 50-150 zł. W przypadku większych układów, np. w autobusach, koszt będzie wyższy.

5 Podobnych Artykułów

  1. Tanie auto części do 250 4 i 250 15 - nie czekaj, sprawdź teraz!
  2. Bitex spray - skuteczne odplamiacze do prania
  3. Awaria skrzyni biegów - części, sterownik, kontrolka, naprawa
  4. Filtry Bosch - szeroki wybór wysokiej jakości produktów
  5. Czyszczenie felg stalowych - wyjątkowa oferta usług
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Wojciech Matysek
Wojciech Matysek

Jako miłośnik podróży i obserwator ludzkich historii, moje teksty na taxirondo.com.pl to podróżnicze opowieści z życia kierowcy taksówki. Dzielę się fascynującymi przeżyciami z taksówki, ciekawostkami z miasta oraz poradami dla podróżujących. Inspiruję do odkrywania świata z perspektywy kierowcy.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły