Azot do klimatyzacji stał się ostatnio popularną alternatywą dla tradycyjnego powietrza przy napełnianiu i serwisowaniu układów klimatyzacyjnych w samochodach. Stosowanie azotu zamiast powietrza ma wiele zalet – nie tylko poprawia wydajność układu, ale też zapobiega jego korozji i przedłuża żywotność. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest azot do klimatyzacji, jakie są jego właściwości, po co i jak go stosować. Przedstawimy też gotowe zestawy oringów i akcesoriów przydatnych przy serwisowaniu klimatyzacji z użyciem azotu.
Kluczowe wnioski:- Azot chroni układ klimatyzacji przed wilgocią i korozją.
- Zapewnia lepszą wydajność i dłuższą żywotność klimatyzacji.
- Jest łatwy w użyciu przy odpowiednich akcesoriach.
- Dostępne są gotowe zestawy z oringami do serwisowania klimatyzacji azotem.
- Warto zastąpić powietrze azotem przy okazji przeglądów klimatyzacji.
Zastosowanie azotu do klimatyzacji
Azot zyskuje coraz większą popularność jako alternatywa dla tradycyjnego powietrza przy napełnianiu i serwisowaniu układów klimatyzacyjnych w samochodach. Główną zaletą azotu jest to, że nie reaguje chemicznie z metalami i nie powoduje ich korozji. Dodatkowo azot charakteryzuje się mniejszą lepkością niż powietrze, przez co zapewnia lepszy przepływ w układzie klimatyzacji.
Stosując azot zamiast powietrza można więc uzyskać szereg korzyści:
- Zapobieganie korozji elementów układu klimatyzacji.
- Lepszą wydajność układu dzięki lepszemu przepływowi azotu.
- Dłuższą żywotność sprężarki i innych podzespołów.
Azot doskonale nadaje się do napełniania nowego układu klimatyzacji, ale przede wszystkim zalecany jest przy okazji serwisowania i napraw klimatyzacji. Przy wymianie sprężarki czy innych podzespołów układ należy najpierw całkowicie opróżnić z czynnika i starego oleju, a następnie przepłukać azotem. Pozwoli to usunąć wszelkie zanieczyszczenia i wilgoć z układu.
Kiedy stosować azot w klimatyzacji?
Podsumowując, azot warto stosować przede wszystkim:
- Przy napełnianiu nowego układu klimatyzacji azotem zamiast powietrzem.
- Przy okazji napraw i serwisowania klimatyzacji - przepłukiwanie azotem usuwa wilgoć i brud.
- Azot do klimatyzacji to obowiązkowy element profesjonalnego serwisu klimatyzacji.
Środki ostrożności przy użyciu azotu w klimatyzacji
Chociaż azot uważany jest za całkowicie bezpieczny gaz, przy jego stosowaniu w klimatyzacji należy zachować pewne środki ostrożności.
Przede wszystkim azot znajduje się pod wysokim ciśnieniem w butli, więc należy zachować szczególną ostrożność podczas podłączania butli do układu klimatyzacji. Nieostrożne obchodzenie się z azotem pod ciśnieniem może grozić obrażeniami.
Ponadto pomieszczenie, w którym uzupełniamy układ klimatyzacji azotem powinno być dobrze wentylowane. Wdychanie czystego azotu w dużych ilościach może powodować uduszenie.
Przy prawidłowym użyciu nie ma obaw o bezpieczeństwo, jednak zawsze należy zachować podstawowe środki ostrożności przy pracy z gazami pod ciśnieniem.
Dlaczego azot jest lepszy od powietrza w klimatyzacji?
Azot do klimatyzacji ma kilka zasadniczych zalet w porównaniu do tradycyjnego powietrza:
- Nie reaguje chemicznie z metalami, więc nie powoduje korozji elementów układu.
- Ma mniejszą lepkość niż powietrze, przez co zapewnia lepszy przepływ w układzie.
- Jest suchy, przez co nie wprowadza wilgoci do układu klimatyzacji.
- Skutecznie wypiera pozostałości oleju i inne zanieczyszczenia z układu.
Powietrze zawiera parę wodną, która gromadzi się w układzie klimatyzacyjnym i jest przyczyną korozji. Ponadto powietrze ma większą lepkość, co pogarsza cyrkulację czynnika w układzie i obniża jego wydajność. Azot nie ma tych wad.
Dlatego coraz więcej firm serwisujących klimatyzacje przechodzi na stosowanie azotu zamiast powietrza przy serwisowaniu układów. Pozwala to uzyskać lepszą wydajność klimatyzacji i przedłużyć jej bezawaryjną pracę.
Zestaw oringów i akcesoriów do azotu w klimatyzacji

Aby bezpiecznie i efektywnie wykorzystać azot przy serwisowaniu klimatyzacji, potrzebne będą odpowiednie akcesoria i oringi.
Przede wszystkim niezbędna jest butla z azotem o odpowiednim ciśnieniu. Azot powinien mieć czystość co najmniej 99,9%. Butle azotu dostępne są w różnych pojemnościach, np. 5 lub 10 litrów.
Do podłączenia butli z azotem służy regulator ciśnienia z manometrem, reduktor i przewód wysokociśnieniowy. Regulator ciśnienia pozwala precyzyjnie dawkować ilość podawanego azotu.
Niezbędny jest również zestaw przejściówek i złączek, które umożliwiają podłączenie regulatora ciśnienia do układu klimatyzacji w danym pojeździe.
Dodatkowo przydatne mogą być też specjalne oringi chroniące przed wyciekami azotu z układu. Gotowe zestawy zawierają wszystkie niezbędne elementy potrzebne do bezpiecznego serwisowania klimatyzacji z użyciem azotu.
Przykładowy zestaw do azotu w klimatyzacji
- Butla z azotem 5l/200bar
- Reduktor ciśnienia z manometrem
- Przewód wysokociśnieniowy
- Komplet przejściówek do klimatyzacji
- Zestaw oringów i uszczelek
Jak napełnić układ klimatyzacji azotem?
Oto podstawowy schemat napełniania układu klimatyzacji azotem:
- Podłączyć butlę z azotem do reduktora ciśnienia.
- Zredukować ciśnienie azotu do wartości 2-3 bar.
- Podłączyć wężyk do serwisowego zaworu niskiego ciśnienia w układzie klimatyzacji.
- Powoli otworzyć zawór i napełniać układ azotem przez ok. 2-3 minuty.
- Zamknąć zawór i odczekać 10 minut w celu wyrównania ciśnień.
- Powtórzyć procedurę napełniania, aż do uzyskania ciśnienia ok. 2 bar.
Cały proces powinien zająć ok. 10-15 minut. Po napełnieniu azotem układ jest gotowy do dalszego serwisowania lub napełnienia świeżym olejem i czynnikiem chłodniczym.
Zalety stosowania azotu zamiast powietrza
Podsumowując, oto najważniejsze zalety zastosowania azotu w klimatyzacji:
- Brak reakcji chemicznych i korozji elementów układu.
- Lepsza cyrkulacja czynnika dzięki mniejszej lepkości.
- Brak wilgoci - azot jest całkowicie suchy.
- Skuteczne usuwanie oleju i innych zanieczyszczeń.
- Możliwość wykrycia nieszczelności układu.
- Łatwość uzupełniania ubytków azotu w układzie.
- Niższe koszty serwisowania klimatyzacji.
Dzięki temu zastosowanie azotu do klimatyzacji zapewnia jej lepszą wydajność, dłuższą bezawaryjną pracę oraz pozwala obniżyć koszty obsługi serwisowej. To sprawia, że azot z roku na rok zyskuje coraz większą popularność wśród firm zajmujących się serwisem i naprawą klimatyzacji w pojazdach.
Podsumowanie
Azot zyskuje w ostatnich latach coraz większą popularność jako alternatywa dla powietrza przy napełnianiu i serwisowaniu układów klimatyzacyjnych w samochodach. Jego główne zalety to brak reaktywności chemicznej, która prowadziłaby do korozji metali oraz mniejsza lepkość w porównaniu do powietrza, która zapewnia lepszy przepływ w układzie. Stosując azot można więc uzyskać lepszą wydajność klimatyzacji oraz wydłużyć jej bezawaryjną pracę. Azot jest też całkowicie suchy, przez co nie wprowadza do układu szkodliwej wilgoci.
Aby móc bezpiecznie i efektywnie zastosować azot do klimatyzacji, potrzebne są odpowiednie akcesoria, jak butla z azotem, reduktor ciśnienia, przewody wysokociśnieniowe oraz komplet przejściówek. Przydatny jest również zestaw specjalnych oringów, które zabezpieczą układ przed nieszczelnościami. Dzięki temu azot będzie mógł w pełni wykazać swoje zalety w klimatyzacji.
Napełnianie układu klimatyzacji azotem wymaga zachowania pewnych środków ostrożności, gdyż gaz ten znajduje się pod wysokim ciśnieniem. Przy prawidłowym użyciu jednak azot jest całkowicie bezpieczny. Serwis klimatyzacji z użyciem azotu pozwala uzyskać wiele korzyści, więc coraz więcej firm przechodzi na tę nowoczesną metodę.
Podsumowując, zastosowanie azotu zamiast powietrza to obecnie najlepszy sposób na utrzymanie klimatyzacji samochodowej w pełnej sprawności. Odpowiedni zestaw do klimatyzacji z butlą azotu, reduktorem i akcesoriami pozwoli w pełni wykorzystać zalety tego gazu przy serwisowaniu układów klimatyzacyjnych.