Budowa cewki zapłonowej: Jak sprawdzić cewkę zapłonową miernikiem

Budowa cewki zapłonowej: Jak sprawdzić cewkę zapłonową miernikiem
Autor Wojciech Matysek
Wojciech Matysek05.01.2024 | 6 min.

Budowa cewki zapłonowej jest bardzo istotnym elementem każdego silnika spalinowego. Od jej sprawnego działania zależy poprawne zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach, a co za tym idzie - prawidłowa praca całego silnika. W niniejszym artykule opiszemy dokładnie, z jakich elementów składa się cewka zapłonowa, jak działa oraz jak sprawdzić jej stan przy użyciu prostego miernika. Poznasz typowe objawy świadczące o jej uszkodzeniu oraz krok po kroku przeprowadzimy Cię przez proces wymiany cewki.

Kluczowe wnioski:
  • Cewka zapłonowa składa się m.in. z uzwojenia pierwotnego i wtórnego.
  • Uszkodzenie cewki objawia się m.in. trudnościami w uruchomieniu silnika.
  • Sprawność cewki można zbadać prostymi miernikami, np. testerem indukcyjności.
  • Wymiana cewki zapłonowej nie należy do skomplikowanych napraw.
  • Przed wymianą cewki warto sprawdzić świece zapłonowe.

Jak działa cewka zapłonowa w silniku

Cewka zapłonowa jest jednym z kluczowych elementów układu zapłonowego w silniku spalinowym. Jej zadaniem jest wytworzenie wysokiego napięcia potrzebnego do przeskoku iskry na świecach zapłonowych, co powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach.

Wewnątrz cewki znajduje się uzwojenie pierwotne i wtórne. Do uzwojenia pierwotnego podłączony jest przerywacz, który w odpowiednim momencie przerywa przepływ prądu, powodując gwałtowny wzrost napięcia w uzwojeniu wtórnym. To wysokie napięcie dochodzące do kilkudziesięciu tysięcy woltów przekazywane jest następnie do świec zapłonowych.

Iskra na elektrodach świecy powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, a wytworzona fala spalania rozchodzi się po całej komorze spalania. W ten sposób cewka zapłonowa odpowiada za precyzyjne sterowanie momentem zapłonu w silniku. Jej sprawne działanie ma kluczowe znaczenie dla optymalnej pracy całego silnika.

Budowa i elementy składowe cewki zapłonowej

Cewka zapłonowa składa się z kilku podstawowych elementów. Są to:

  • Uzwojenie pierwotne - najczęściej kilkaset zwojów grubego drutu miedzianego. Do niego podłączony jest przewód wysokiego napięcia od przerywacza.
  • Uzwojenie wtórne - kilka tysięcy zwojów bardzo cienkiego drutu miedzianego. Tu indukowane jest wysokie napięcie, które następnie kierowane jest do świec zapłonowych poprzez przewód wysokiego napięcia.
  • Rdzeń ferromagnetyczny - wykonany najczęściej z blachy elektrotechnicznej, wzmacnia pole magnetyczne wytwarzane przez uzwojenia.
  • Obudowa - osłania i zabezpiecza całą konstrukcję przed wilgocią i zanieczyszczeniami.

Cewka zapłonowa spoczywa w głowicy silnika, najczęściej w pobliżu świec zapłonowych. Musi być dobrze zamocowana, aby drgania silnika jej nie uszkodziły.

Czytaj więcej: 8017 i 80617 - Najlepsza oferta

Jak sprawdzić cewkę zapłonową miernikiem

Aby sprawdzić czy cewka zapłonowa pracuje prawidłowo, można posłużyć się prostymi miernikami dostępnymi w większości warsztatów samochodowych.

Przykładowe testy cewki zapłonowej to:

  • Pomiar indukcyjności uzwojenia pierwotnego i wtórnego testerem indukcyjności. Wyniki powinny być zgodne ze specyfikacją producenta cewki.
  • Pomiar rezystancji uzwojeń omometrem. Rezystancja nie powinna przekraczać kilku omów w uzwojeniu pierwotnym i kilkudziesięciu kΩ w wtórnym.
  • Test iskrownika. Sprawdza on obecność iskry między elektrodami podłączonymi zamiast świec zapłonowych.

Te proste testy pozwolą szybko zdiagnozować, czy z cewką zapłonową wszystko jest w porządku, czy też wymaga ona naprawy lub wymiany.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Budowa cewki zapłonowej: Jak sprawdzić cewkę zapłonową miernikiem

Uszkodzenie cewki zapłonowej objawia się przede wszystkim nieregularną pracą silnika. Może to być na przykład:

  • Trudności z uruchomieniem zimnego silnika.
  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym.
  • Spadek mocy.
  • Problemy z utrzymaniem stałej prędkości obrotowej.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Pojawienie się spalin w kolorze czarnym.

Gdy pojawi się kilka z tych objawów, to znak, że cewka zapłonowa wymaga diagnostyki i być może naprawy lub wymiany.

Jak wymienić cewkę zapłonową krok po kroku

Oto podstawowe kroki, jakie należy wykonać, aby wymienić cewkę zapłonową:

  1. Odłączyć kabel ujemny akumulatora.
  2. Odkręcić obudowę cewki i odpiąć przewody wysokiego napięcia.
  3. Odkręcić śruby mocujące cewkę i wyjąć ją z gniazda.
  4. Założyć nową cewkę w odwrotnej kolejności, pamiętając o właściwym momencie dokręcenia śrub.
  5. Podłączyć przewody wysokiego napięcia i założyć obudowę.
  6. Podłączyć kabel ujemny akumulatora i sprawdzić działanie silnika.

Przed wymianą cewki warto też sprawdzić stan świec zapłonowych i w razie potrzeby wymienić je na nowe.

Gdzie kupić dobrą cewkę zapłonową do konkretnego silnika

Wybierając nową cewkę zapłonową, należy zwracać uwagę, by była przeznaczona do konkretnego modelu silnika. Najlepiej kupować oryginalne cewki renomowanych producentów, np. Bosch, Beru, NGK. Można też stosować tańsze zamienniki, ale trzeba sprawdzić ich parametry.

Cewki zapłonowe do większości popularnych silników dostępne są w dobrych sklepach motoryzacyjnych, serwisach oraz w sklepach internetowych. Warto porównać ceny w kilku miejscach i wybrać najkorzystniejszą ofertę.

Podsumowując, dobra jakościowa cewka zapłonowa ma kluczowe znaczenie dla silnika. Regularnie sprawdzaj jej stan, a w razie potrzeby wymień na nową zgodną z danym modelem silnika. To pozwoli cieszyć się bezawaryjną jego pracą przez długie lata.

Podsumowanie

Cewka zapłonowa odgrywa niezwykle istotną rolę w każdym silniku spalinowym, generując wysokie napięcie potrzebne do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Zbudowana jest z uzwojeń pierwotnego i wtórnego oraz rdzenia ferrytowego, osłoniętych obudową. Aby sprawdzić jej sprawność, można wykonać szereg prostych testów miernikiem indukcyjności, omometrem czy iskrownikiem.

Uszkodzenie cewki objawia się zwykle problemami z uruchomieniem i nierówną pracą silnika. W takim przypadku konieczna jest diagnoza i być może wymiana na nowy egzemplarz. Dobrze jest przed wymianą oczyścić i sprawdzić także świece zapłonowe. Cały proces wymiany cewki nie należy do skomplikowanych napraw, o ile stosuje się odpowiednie narzędzia i zachowuje należytą ostrożność.

Nową cewkę zapłonową warto kupować w sprawdzonym sklepie, zwracając uwagę by była przeznaczona do konkretnego modelu silnika. Najlepszym wyborem są oryginalne części markowych producentów, choć tańsze zamienniki też mogą się sprawdzić, jeśli spełniają wymagane parametry techniczne. Regularne kontrole i wymiany zużytych podzespołów pozwolą cieszyć się bezawaryjną pracą silnika.

Podsumowując, cewka zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego, więc warto zwracać uwagę na jej stan techniczny i wymieniać ją na nową, gdy zaistnieje taka konieczność. Pozwoli to uniknąć poważniejszych awarii i zapewni optymalną pracę silnika przez długie lata.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Tanie auto części do 250 4 i 250 15 - nie czekaj, sprawdź teraz!
  2. Biegi samochodu - przewodnik
  3. Awaria skrzyni biegów - części, sterownik, kontrolka, naprawa
  4. Filtry Bosch - szeroki wybór wysokiej jakości produktów
  5. Czyszczenie felg stalowych - wyjątkowa oferta usług
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Wojciech Matysek
Wojciech Matysek

Jako miłośnik podróży i obserwator ludzkich historii, moje teksty na taxirondo.com.pl to podróżnicze opowieści z życia kierowcy taksówki. Dzielę się fascynującymi przeżyciami z taksówki, ciekawostkami z miasta oraz poradami dla podróżujących. Inspiruję do odkrywania świata z perspektywy kierowcy.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły