Budowa hamulca tarczowego - Pełen przewodnik

Budowa hamulca tarczowego - Pełen przewodnik
Autor MIlena Wojciechowska
MIlena Wojciechowska5 stycznia 2024 | 7 min

Budowa hamulca tarczowego jest bardzo istotnym elementem konstrukcji każdego nowoczesnego pojazdu. W niniejszym poradniku przedstawimy pełny przewodnik dotyczący tego, jak działa hamulec tarczowy, z jakich elementów się składa, jak przeprowadzić jego montaż krok po kroku, a także jak wykonać naprawę i regulację klocków hamulcowych. Poruszymy również kwestie związane z diagnostyką typowych usterek występujących w hamulcach tarczowych.

Kluczowe wnioski:
  • Hamulec tarczowy składa się z wielu elementów, które muszą poprawnie ze sobą współpracować.
  • Kluczowe znaczenie ma prawidłowy montaż i regulacja hamulca tarczowego.
  • Naprawa i wymiana klocków hamulcowych jest stosunkowo prosta.
  • Warto znać objawy typowych usterek hamulca tarczowego.
  • Umiejętność samodzielnej diagnozy i naprawy hamulca tarczowego pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Jak działa hamulec tarczowy

Hamulec tarczowy należy do grupy hamulców tarciowych. Jego działanie budowa hamulca opiera się na tarczy hamulcowej połączonej z kołem oraz klockach hamulcowych umieszczonych w zacisku. Podczas hamowania klocki dociskane są do tarczy hamulcowej, powodując tarcie i wytracanie prędkości obrotowej koła, a tym samym zatrzymanie pojazdu.

Siła hamowania jest proporcjonalna do siły, z jaką klocki hamulcowe dociskają tarczę. Im większy nacisk na pedał hamulca, tym większa siła tarcia i skuteczność hamowania. Tarcza hamulcowa wykonana jest ze specjalnego materiału odpornego na wysokie temperatury, gdyż podczas hamowania wydziela się dużo ciepła.

Zaletą budowy hamulca tarczowego jest duża siła hamowania, niezawodność, odporność na przegrzanie i łatwa kontrola zużycia okładzin ciernych. Wadami są większe gabaryty w porównaniu z hamulcem bębnowym oraz wyższe koszty produkcji.

Rodzaje hamulców tarczowych

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje hamulców tarczowych:

  • Hamulec tarczowy chłodzony powietrzem - prostszy i tańszy wariant
  • Hamulec tarczowy chłodzony cieczą - droższy, ale zapewnia lepsze odprowadzanie ciepła

Dodatkowo hamulce tarczowe dzielimy na:

- czołowe (tarcza umieszczona centralnie na osi koła)
- tylne (tarcza umieszczona przy piaście koła)

Elementy składowe hamulca tarczowego

Budowa hamulca tarczowego obejmuje szereg kluczowych podzespołów, do których należą:

Tarcza hamulcowa

Tarcza hamulcowa wykonana jest zazwyczaj ze stopów żelaza szarego. Ma postać pierścienia przymocowanego za pomocą śrub do piasty koła. W hamulcach chłodzonych cieczą posiada otwory lub kanaliki do przepływu cieczy chłodzącej.

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe wykonane są z materiałów ciernych, najczęściej z żywic fenolowych wzmacnianych włóknem szklanym lub aramidowym. Posiadają okładziny cierne ścierające się o tarczę hamulcową podczas hamowania.

Rodzaj okładziny ciernej Materiał
Okładzina metaliczna Mieszanka miedzi, cyny i grafitu
Okładzina półmetaliczna Żywica fenolowa z drobnymi cząstkami metalu
Okładzina niemetaliczna Żywica fenolowa bez cząstek metalu
Okładzina ceramiczna Proszek ceramiczny sprasowany w kształt klocka

Okładziny różnią się odpornością na wysokie temperatury i emisją pyłów podczas hamowania.

Zacisk i cylinder hamulcowy

Zacisk mocuje klocki hamulcowe i połączony jest z cylindrem hamulcowym, w którym znajduje się tłoczek poruszany przez płyn hamulcowy pod ciśnieniem. Im większe ciśnienie płynu, tym większa siła docisku klocków do tarczy.

Czytaj więcej: Najlepsze oferty na 7mm oraz 4mm

Montaż hamulca tarczowego krok po kroku

Prawidłowy montaż hamulca jest kluczowy dla zapewnienia jego optymalnej i bezpiecznej pracy. Oto porady krok po kroku jak zamontować hamulec tarczowy samodzielnie w domu:

  1. Przygotuj potrzebne elementy i narzędzia
  2. Zdemontuj stare klocki hamulcowe
  3. Oczyść powierzchnię tarczy ścierną i odtłuść
  4. Sprawdź stan techniczny tarczy i piasty koła
  5. Załóż nowe klocki hamulcowe w zacisku
  6. Dociśnij zacisk i przykręć
  7. Uzupełnij płyn hamulcowy
  8. Wykonaj kilka próbnych hamowań

Jeśli nie masz doświadczenia, zleć montaż w warsztacie samochodowym. Niewłaściwy montaż może doprowadzić do poważnej awarii hamulców!

Naprawa i wymiana klocków hamulcowych

Budowa hamulca tarczowego - Pełen przewodnik

Klocki hamulcowe ulegają naturalnemu zużyciu podczas eksploatacji pojazdu. Objawami świadczącymi o konieczności naprawy hamulców są:

  • pogorszenie skuteczności hamowania
  • dłuższa droga hamowania
  • piski podczas hamowania
  • nierównomierne hamowanie

W takiej sytuacji konieczna jest wymiana klocków hamulcowych. Nowe klocki zwiększą bezpieczeństwo jazdy i komfort prowadzenia pojazdu. Ich cena zależy od marki i modelu samochodu.

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Oto kroki, jak wymienić klocki hamulcowe:

  1. Poluzuj śruby mocujące zacisk i zdejmij go
  2. Wyjmij stare klocki z prowadnic w zacisku
  3. Włóż nowe klocki i wciśnij w prowadnice
  4. Zamontuj z powrotem zacisk i dokręć
  5. Naciśnij kilkukrotnie pedał hamulca

Po wymianie klocków konieczne jest też przekładanie hamulców tarczowych w celu ich prawidłowego dotarcia.

Regulacja hamulca tarczowego

Po wymianie klocków hamulcowych lub innych podzespołów układu hamulcowego zawsze konieczne jest przeprowadzenie regulacji hamulca tarczowego.

Regulację przeprowadza się w następujących etapach:

  1. poluzowanie nakrętki regulacyjnej
  2. wciskanie tłoczka w zacisku do oporu
  3. dokręcenie nakrętki regulacyjnej
  4. kilkuktne naciśnięcie pedału hamulca

Celem regulacji jest uzyskanie prawidłowego luzu między klockami a tarczą hamulcową, co zapewnia skuteczność i płynność działania hamulców tarczowych.

Diagnostyka usterek hamulca tarczowego

Aby uniknąć poważnych i kosztownych awarii, warto na bieżąco kontrolować stan hamulców tarczowych i diagnozować ewentualne usterki. Oto najczęstsze objawy świadczące o wadliwym działaniu hamulców:

  • świsty, piski lub szmery podczas hamowania
  • drgania pedału hamulca
  • nierównomierne hamowanie na lewej i prawej stronie pojazdu
  • „miękki” lub zapadający się pedał hamulca
  • hamulce nie „łapią” lub mają małą siłę hamowania

W przypadku wystąpienia powyższych objawów, należy niezwłocznie udać się do warsztatu w celu naprawy i diagnostyki zaawansowanych usterek układu hamulcowego.

Regularna kontrola stanu technicznego hamulców tarczowych jest kluczowa dla bezpieczeństwa

Sprawne działanie hamulców ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa podróżujących samochodem. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola ich stanu technicznego i szybka reakcja na niepokojące objawy.

Podsumowanie

W artykule omówiliśmy budowę i zasadę działania hamulca tarczowego, który jest obecnie najpowszechniej stosowanym rozwiązaniem hamulcowym w nowoczesnych samochodach. Przedstawiliśmy kluczowe elementy składowe budowy hamulca tarczowego oraz sposób, w jaki współpracują ze sobą, aby zapewnić skuteczne zatrzymanie pojazdu.

Szczegółowo opisaliśmy także, jak przeprowadzić montaż hamulca tarczowego krok po kroku, aby zadziałał on poprawnie. Omówiliśmy również typowe objawy zużycia klocków hamulcowych wskazujące na potrzebę ich wymiany oraz sposób demontażu i instalacji nowych klocków w zaciskach.

Poruszyliśmy także kwestię regulacji hamulców po naprawie lub wymianie elementów - jest to niezbędny zabieg dla zapewnienia prawidłowego luzu i skuteczności działania. Na koniec przedstawiliśmy objawy najczęściej występujących usterek hamulców, by ułatwić czytelnikom ich diagnozowanie i unikanie poważnych awarii.

Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł będzie pomocny dla wszystkich użytkowników samochodów i pozwoli lepiej zrozumieć budowę oraz eksploatację tego niezwykle istotnego z punktu widzenia bezpieczeństwa elementu wyposażenia każdego pojazdu.

Najczęstsze pytania

Hamulec tarczowy składa się z kilku podstawowych elementów: tarczy hamulcowej połączonej z kołem, klocków hamulcowych, zacisku trzymającego klocki, a także z cylindra hamulcowego z tłoczkiem, w którym zmienia się ciśnienie płynu pod wpływem nacisku na pedał hamulca.

Zasada działania hamulca tarczowego oparta jest na tarcia. Podczas hamowania klocki hamulcowe dociskane są do obracającej się tarczy hamulcowej, co powoduje tarcie i wytracanie prędkości obrotowej koła, czyli hamowanie pojazdu.

Klocki hamulcowe należy wymieniać średnio co 20-40 tys. km w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji. Objawami wskazującymi konieczność wymiany jest dłuższa droga hamowania, gorsza skuteczność i odgłosy podczas hamowania.

Aby zamontować hamulec tarczowy należy: oczyścić powierzchnię tarczy, założyć nowe klocki w zacisku, dociśnij zacisk i przykręć go, uzupełnić płyn hamulcowy, przeprowadzić testowe hamowania. Montaż wymaga doświadczenia, inaczej narażamy się na poważne awarie.

Do typowych usterek hamulców tarczowych należą: hałasy i piski, drgania pedału hamulca, różna siła hamowania na lewej i prawej stronie, „miękki” pedał hamulca, niska siła hamowania lub hamulce nie „łapią”.

5 Podobnych Artykułów

  1. Tanie auto części do 250 4 i 250 15 - nie czekaj, sprawdź teraz!
  2. Biegi samochodu - przewodnik
  3. Awaria skrzyni biegów - części, sterownik, kontrolka, naprawa
  4. Filtry Bosch - szeroki wybór wysokiej jakości produktów
  5. Czyszczenie felg stalowych - wyjątkowa oferta usług
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor MIlena Wojciechowska
MIlena Wojciechowska

Moje artykuły na taxirondo.com.pl to podróżnicze opowieści z życia kierowcy taksówki. Jako pasjonat podróży i obserwator ludzkich historii, dzielę się fascynującymi przeżyciami z taksówki, ciekawostkami z miasta oraz poradami dla podróżujących. Inspiruję do odkrywania świata z perspektywy kierowcy.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły