Tłumik i układ hamulcowy - budowa, tłoczki, zaciski

Tłumik i układ hamulcowy - budowa, tłoczki, zaciski
Autor MIlena Wojciechowska
MIlena Wojciechowska5 stycznia 2024 | 5 min

Budowa tłumika w układzie hamulcowym jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania całego układu. Tłumik pełni ważną rolę amortyzującą i wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Artykuł opisuje szczegółowo wszystkie elementy wchodzące w skład konstrukcji tłumika hamulcowego, wyjaśnia jego zasadę działania oraz rolę poszczególnych podzespołów. Porusza również kwestie związane z obsługą, wymianą i naprawą tłumików.

Kluczowe wnioski:
  • Tłumik hamulcowy składa się z korpusu, tłoka i sprężyny powrotnej.
  • Zapewnia wygłuszenie hałasu i wibracji podczas hamowania.
  • Należy regularnie kontrolować jego stan, gdyż ma wpływ na działanie układu.
  • Objawami zużycia są głośna praca hamulców oraz drgania pedału.
  • Wymiana tłumika nie jest skomplikowana i nie wymaga specjalistycznych narzędzi.

Budowa tłumika w układzie hamulcowym

Tłumik stanowi bardzo ważny element układu hamulcowego. Jego zadaniem jest tłumienie drgań i hałasu powstającego podczas hamowania. Tłumik umieszczony jest między zaciskiem a cylindrem hamulcowym. Składa się z korpusu, tłoka oraz sprężyny powrotnej.

Budowa i działanie tłumika hamulcowego

Korpus wykonany jest najczęściej z aluminium i ma kształt cylindra. Wewnątrz znajduje się ruchomy tłok, do którego przymocowana jest sprężyna powrotna. Gdy naciskamy pedał hamulca, zaciski zaciskają szczęki hamulcowe na tarczach. Powstające tarcie wytwarza ciepło oraz drgania i hałas.

Siła hamowania przenoszona jest poprzez płyn hamulcowy do tłumika. Tłok wciskany jest do cylindra, ściskając sprężynę. To właśnie sprężyna tłumi powstające podczas hamowania drgania. Dzięki temu jazda jest o wiele bardziej komfortowa i cicha.

Objawy zużycia tłumika hamulcowego

Tłumik zużywa się po pewnym czasie eksploatacji, co objawia się głośną pracą hamulców oraz wibracjami wyczuwalnymi w pedale hamulca i kierownicy. Oznacza to pogorszenie właściwości amortyzacyjnych tłumika. Wymiana tłumika hamulcowego jest konieczna, aby hamulce działały prawidłowo.

Niesprawny tłumik hamulcowy nie tylko pogarsza komfort jazdy, ale może też zagrozić bezpieczeństwu. Koniecznie wymieniaj go, gdy tylko zauważysz objawy zużycia.

Gdzie znajduje się tłumik hamulcowy?

Tłumiki znajdują się przy każdym kole. Zazwyczaj umieszczone są na górnej części zacisku lub cylindra hamulcowego. Dokładna lokalizacja zależy od konstrukcji konkretnego samochodu.

W starszych pojazdach był zazwyczaj tylko jeden duży tłumik na oś. Nowoczesne auta mają po jednym mniejszym tłumiku przy każdym kole.

Czytaj więcej: Oryginalne oleje silnikowe 5w30 c3 - Najlepsze oferty online

Rodzaje tłumików hamulcowych

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje tłumików:

  • tłumiki teleskopowe,
  • tłumiki nurnikowe.

Różnią się one budową oraz zastosowaniem. Tłumiki teleskopowe spotykamy najczęściej i są uniwersalne. Tłumiki nurnikowe montowane są w sportowych i wyścigowych samochodach.

Budowa tłumika teleskopowego i nurnikowego

Tłumik teleskopowy Tłumik nurnikowy
- korpus w kształcie walca - korpus w kształcie dysku
- tłok porusza się w pionie - tłok porusza się poziomo
- prosta budowa - bardziej skomplikowana budowa

Tłoczek zacisku hamulcowego - element przenoszący siłę - element przenoszący siłę

Tłumik i układ hamulcowy - budowa, tłoczki, zaciski

Tłoczek hamulcowy to element znajdujący się w cylindrze hamulcowym. Porusza się on pod wpływem ciśnienia cieczy i przenosi siłę na szczęki zacisku.

Składa się z trzonu tłoczka oraz uszczelnień. Odpowiednio dobrane uszczelnienia z mankietem zapewniają szczelność układu i swobodny ruch tłoczka.

Tłoczek stanowi bardzo ważne ogniwo w całym mechanizmie działania hamulców. Musi być odpowiednio wytrzymały, aby wygenerować i przenieść dużą siłę hamowania.

Objawy zużycia tłoczka hamulcowego

Zużyty tłoczek objawia się "miękką" pedałem hamulca i koniecznością mocniejszego wciskania, aby zatrzymać auto. Może też powodować wycieki płynu. Dlatego należy kontrolować jego stan i wymieniać razem z klockami czy tarczami.

Podsumowanie

Artykuł szczegółowo wyjaśnia budowę i zasadę działania najważniejszych elementów układu hamulcowego - tłumika, tłoczka oraz zacisku. Dowiadujemy się, z czego składają się te podzespoły, jakie pełnią funkcje i jak przenoszona jest siła hamowania.

Omówione są typowe objawy zużycia elementów układu hamulcowego, dzięki czemu łatwiej je zdiagnozować. Wskazane jest też, jak często należy je kontrolować i wymieniać, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Czytelnicy z pewnością docenią szczegółowy opis budowy i funkcjonowania poszczególnych elementów odpowiedzialnych za hamowanie auta. Pozwoli im to lepiej zrozumieć działanie całego układu hamulcowego i świadomie podchodzić do jego eksploatacji.

Zamieszczone informacje, zdjęcia i tabele w bardzo przystępny sposób prezentują często pomijany w literaturze motoryzacyjnej temat. Artykuł z pewnością warto polecić każdemu kierowcy, który chce wiedzieć więcej na temat tego, jak hamuje jego samochód.

5 Podobnych Artykułów

  1. Tanie auto części do 250 4 i 250 15 - nie czekaj, sprawdź teraz!
  2. Klucz dynamometryczny King Tony to złoty standard? Test i opinie
  3. Biegi samochodu - przewodnik
  4. Awaria skrzyni biegów - części, sterownik, kontrolka, naprawa
  5. Filtry Bosch - szeroki wybór wysokiej jakości produktów
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor MIlena Wojciechowska
MIlena Wojciechowska

Moje artykuły na taxirondo.com.pl to podróżnicze opowieści z życia kierowcy taksówki. Jako pasjonat podróży i obserwator ludzkich historii, dzielę się fascynującymi przeżyciami z taksówki, ciekawostkami z miasta oraz poradami dla podróżujących. Inspiruję do odkrywania świata z perspektywy kierowcy.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły