Budowa DPF jest kluczowym zagadnieniem dla kierowców samochodów z silnikiem Diesla. Filtr cząstek stałych pomaga redukować emisję szkodliwych związków, ale jego konstrukcja i działanie bywają niejasne.
Kluczowe wnioski:- DPF składa się z ceramicznego monolitu z milionami mikroskopijnych kanalików.
- Filtr zatrzymuje cząstki sadzy, które są okresowo spalane w procesie regeneracji.
- Zapychanie DPF można zapobiec, utrzymując silnik w dobrym stanie i jeżdżąc z optymalną prędkością.
- Diagnozowanie i czyszczenie DPF powinno odbywać się w warsztacie przez specjalistę.
- Wymiana zużytego filtra DPF jest konieczna, gdy regeneracja jest już nieskuteczna.
Co powoduje zapychanie DPF: błędy w eksploatacji pojazdu?
Filtr cząstek stałych (DPF) w silniku Diesla podatny jest na zapychanie, jeśli pojazd jest źle eksploatowany. Do typowych błędów prowadzących do zatkania DPF należą:
Stosowanie niewłaściwego oleju - olejsilnikowy o niskiej jakości lub niedostosowany do danego silnika może powodować większą emisję sadzy i szybsze zapychanie filtra DPF.
Zbyt krótkie trasy - częste jazdy na bardzo krótkich odcinkach uniemożliwiają przeprowadzenie regeneracji DPF, w trakcie której filtrowane sadze są spalane.
Jazda na niskich obrotach - utrzymywanie niskich obrotów silnika sprzyja wytwarzaniu sadzy i jej gromadzeniu się w DPF.
Brak regularnych przeglądów - zaniedbywanie przeglądów i ignorowanie kontrolki DPF prowadzi do postępującego zatykania i uszkodzenia filtra.
Zalecana eksploatacja silnika z DPF
Aby uniknąć problemów z DPF, należy przestrzegać kilku zasad podczas codziennej eksploatacji samochodu:
- Stosować wyłącznie olej spełniający normy producenta silnika.
- Jeździć na trasach mieszanych, unikać samych krótkich przejazdów.
- Utrzymywać optymalne obroty silnika, unikać tzw. ślimakowania.
- Regularnie wykonywać przeglądy zgodnie z zaleceniami producenta.
Przestrzeganie tych zasad pozwoli znacząco opóźnić konieczność czyszczenia lub wymiany filtra DPF w silniku Diesla.
Sprawdzenie stanu filtra DPF - diagnostyka i objawy niesprawności
Aby na czas wykryć ewentualne problemy z filtrem cząstek stałych, warto regularnie diagnozować jego stan. Do typowych objawów świadczących o wadliwym DPF należą:
Zwiększone zużycie paliwa - może sygnalizować częściowe zapychanie filtra i trudności z regeneracją.
Spadek mocy silnika - nadmierne zatknięcie DPF powoduje większy opór przepływu spalin.
Dymienie z rury wydechowej - świadczy o przedostawaniu się sadzy przez niesprawny filtr DPF.
Kontrolka DPF - jej świecenie oznacza problem z regeneracją filtra cząstek stałych.
Diagnostyka stanu DPF
Stan techniczny filtra DPF powinien być sprawdzany podczas regularnych przeglądów samochodu. Diagnostyka obejmuje między innymi:
- Odczyt ewentualnych kodów błędów z pamięci komputera.
- Pomiar różnicy ciśnień przed i za filtrem DPF.
- Badanie przepływu spalin za pomocą sondy Lambda.
- Kontrola szczelności układu wydechowego.
Prawidłowa diagnoza pozwoli określić stopień zużycia i ewentualnej niesprawności filtra DPF w danym samochodzie.
Czytaj więcej: Buty i kombinezon motocyklowy turystyczny - Wygodne i funkcjonalne opcje
Czyszczenie lub wymiana filtra cząstek stałych w silniku Diesla
Zapychony filtr DPF wymaga fachowego czyszczenia lub w niektórych przypadkach całkowitej wymiany na nowy:
Czyszczenie DPF - polega na usunięciu nagromadzonej sadzy przy użyciu specjalnych urządzeń dostępnych w warsztacie. Jest to tańsza opcja niż wymiana.
Regeneracja DPF - w przypadku mniejszego zanieczyszczenia możliwe jest przeprowadzenie regeneracji filtra bez demontażu, bezpośrednio w samochodzie.
Wymiana DPF - zużyty i trwale zatkany filtr cząstek stałych musi zostać wymieniony na nowy. To kosztowna, ale czasem konieczna naprawa.
Czyszczenie DPF | 500-800 zł |
Regeneracja DPF | 200-400 zł |
Wymiana DPF | 1500-4000 zł |
Najlepiej zlecić te zabiegi warsztatowi dysponującemu odpowiednim sprzętem diagnostycznym i czyszczącym. Pozwoli to przywrócić pełną sprawność i żywotność filtra DPF.
Regeneracja filtra cząstek stałych (DPF) - kiedy i jak to zrobić?
Regeneracja DPF polega na spaleniu nagromadzonych cząstek sadzy w wysokiej temperaturze. Proces ten przebiega cyklicznie i automatycznie podczas jazdy, ale czasem wymaga dodatkowego impulsu.
Regeneracja bierna - przy sprzyjających warunkach, np. przy większym obciążeniu silnika, jest przeprowadzana automatycznie.
Regeneracja czynna - polega na sztucznym podwyższeniu temperatury spalin przez wtrysk paliwa do układu wydechowego w celu spalenia sadzy w DPF.
Najlepiej przeprowadzać regenerację DPF podczas dłuższej trasy z wyższą prędkością, co zapewni optymalne warunki do spalenia sadzy w filtrze.
Gdy pomimo tych zabiegów kontrolka DPF nadal się świeci, konieczne może być:
- Profesjonalne czyszczenie filtra przez serwis.
- Całkowita wymiana DPF na nowy element.
Regularna regeneracja jest kluczowa, by zmaksymalizować żywotność filtra cząstek stałych w silniku Diesla.
Podsumowanie
Budowa i działanie filtra cząstek stałych DPF jest kluczowe dla każdego kierowcy samochodu z silnikiem Diesla. Poznanie zasad eksploatacji pojazdu z DPF pomoże uniknąć kosztownych napraw związanych z regeneracją lub wymianą tego filtra. Regularne diagnozowanie stanu oraz terminowe czyszczenie zapewni długą i bezawaryjną pracę układu DPF.
Filtr DPF składa się z ceramicznego monolitu przez który przepływają spaliny. Miliony mikrokanalików zatrzymują cząstki szkodliwej sadzy. Ich spalanie w procesie regeneracji jest możliwe dzięki odpowiedniej konstrukcji i współpracy DPF z układami sterującymi silnika.
Niewłaściwa eksploatacja samochodu z DPF prowadzi do jego szybkiego zapychania sadzą. Stosowanie krótkich tras, niskich obrotów silnika, złej jakości oleju to główne błędy kierowców. Ich unikanie pozwala znacząco opóźnić konieczność regeneracji lub wymiany filtra DPF.
Podsumowując, świadomość budowy i zasady działania systemu DPF pozwala kierowcy samochodu Diesla wydłużyć jego bezawaryjną pracę. Regularne diagnozowanie filtra i terminowe czyszczenie to klucz do sukcesu.