Blokada rozrządu Renault 2.0 16V - poradnik i informacje

Blokada rozrządu Renault 2.0 16V - poradnik i informacje
Autor Wojciech Matysek
Wojciech Matysek05.01.2024 | 7 min.

Blokada rozrządu Renault 2.0 16V to poważna awaria, z którą może zmagać się wielu kierowców tego francuskiego samochodu. W niniejszym poradniku zebraliśmy najważniejsze informacje, które pomogą zdiagnozować i naprawić ten problem.

Kluczowe wnioski:
  • Objawy uszkodzonego rozrządu to m.in. szarpanie silnika i problemy z uruchomieniem.
  • Aby sprawdzić blokadę, należy podpiąć tester diagnostyczny i przeanalizować kody błędów.
  • Często konieczna jest kosztowna naprawa w warsztacie, ale można też samodzielnie wymienić niektóre części.
  • Typowe przyczyny to zużycie łańcucha rozrządu lub uszkodzenie czujnika położenia wałka.
  • Prewencyjna kontrola układu rozrządu może uchronić przed poważną awarią silnika.

Jakie są objawy niesprawnego rozrządu Renault

Uszkodzenie układu rozrządu w silnikach Renault jest dość powszechną usterką. Jej objawy mogą być różne w zależności od rodzaju awarii. Oto najczęstsze z nich:

Szarpanie silnika - szczególnie podczas próby rozruchu na zimnym silniku. Może wskazywać na zużycie łańcucha rozrządu.

Stukanie w głowicy silnika - spowodowane poluzowaniem się napinacza łańcucha rozrządu.

Hałas przy wysokich obrotach - najczęściej związany ze ślizganiem się łańcucha rozrządu po zębach kół zębatych.

Problemy z uruchomieniem silnika - jeśli rozrząd przesunie się o kilka zębów, silnik może się nie uruchomić.

Utrata mocy - również może być objawem np. pęknięcia łańcucha rozrządu. Silnik pracuje na mniejszej ilości cylindrów.

Jakie mogą być przyczyny problemów z rozrządem Renault

Za większość usterek związanych z rozrządem w samochodach Renault odpowiada kilka typowych przyczyn:

- zużycie lub pęknięcie łańcucha rozrządu

- zużycie zębów kół zębatych wałka rozrządu i wałka pompy olejowej

- poluzowanie się napinacza hydraulicznego łańcucha

- uszkodzenie czujnika położenia wałka rozrządu

- rozregulowanie napięcia łańcucha rozrządu

Jak sprawdzić czy blokada rozrządu jest uszkodzona

Aby potwierdzić, czy faktycznie mamy do czynienia z problemem blokady rozrządu w silniku Renault, warto wykonać następujące czynności diagnostyczne:

Podpięcie komputera diagnostycznego i odczytanie kodów błędów. Jeśli pojawi się kod P0340, P0341 lub P0342 - wskazuje to uszkodzenie czujnika położenia wałka rozrządu.

Sprawdzenie luzu łańcucha rozrządu - powinien wynosić ok. 10 mm. Zbyt duży luz sugeruje rozciągnięcie łańcucha.

Oględziny wizualne - poszukajmy pęknięć na łańcuchu, śladów tarcia na prowadnicach oraz wytartych zębów kół zębatych.

Pomiar ciśnienia oleju - zbyt niskie może powodować niewłaściwe smarowanie układu rozrządu.

Badanie hałasu silnika stetoskopem - poszukujemy odgłosów klekotania, stukania lub szurania.

Co zrobić, gdy mamy pewność, że blokada rozrządu jest uszkodzona?

Gdy mamy już pewność, że blokada rozrządu w Renault faktycznie jest niesprawna, w pierwszej kolejności należy zaprzestać jazdy samochodem. Dalsza eksploatacja grozi poważną awarią silnika. Następnie trzeba zdecydować o naprawie - albo samodzielnej w warunkach domowych, albo w autoryzowanym serwisie.

Czytaj więcej: 8100 x clean 5w40 - Najlepsze oleje silnikowe

Jak naprawić blokadę rozrządu w domu

Naprawa blokady rozrządu w domu jest możliwa, ale wymaga dużych umiejętności i doświadczenia. Trzeba też mieć dostęp do niezbędnych narzędzi i urządzeń warsztatowych.

Przede wszystkim należy dokładnie wyczyścić i nasmarować łańcuch rozrządu oraz sprawdzić jego napięcie. Czasem to wystarczy, by układ znów zaczął działać poprawnie.

Można też wymienić łańcuch na nowy oraz skontrolować i wyregulować luz zaworowy. Bardziej skomplikowane jest wymontowanie napinacza łańcucha i sprawdzenie, czy jego rolki i sworzeń nie są zużyte.

Kluczową sprawą jest dokładne ustawienie rozrządu po skończonej naprawie. W przeciwnym razie można poważnie uszkodzić silnik.

Naprawa blokady rozrządu w warunkach domowych jest możliwa, ale wymaga sporej wiedzy i doświadczenia warsztatowego. Dla niektórych zmotoryzowanych będzie to zbyt duże wyzwanie.

Gdzie szukać przyczyn problemów z rozrządem

Blokada rozrządu Renault 2.0 16V - poradnik i informacje

Aby zlokalizować źródło usterki związanej z blokadą rozrządu w Renault, warto sprawdzić kilka podstawowych elementów:

  • Stan techniczny łańcucha rozrządu - czy nie jest zużyty lub pęknięty
  • Luz zaworowy - czy jest prawidłowo wyregulowany
  • Koła zębate - czy zęby nie są nadmiernie wytarte
  • Napinacz łańcucha - czy działa poprawnie i utrzymuje odpowiednie napięcie
  • Prowadnica łańcucha - czy nie ma śladów tarcia lub zabrudzeń
  • Czujnik położenia wałka rozrządu - czy w złączu nie ma korozji

Te podzespoły odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie całego układu. Uszkodzenie choćby jednego z nich może doprowadzić do problemów z blokadą rozrządu.

Jakie badania diagnostyczne warto wykonać?

Oprócz oględzin elementów układu rozrządu, bardzo pomocne będą następujące testy:

- Odczytanie kodów błędów komputera silnika

- Sprawdzenie ciśnienia oleju w układzie smarowania

- Pomiar luzu zaworowego

- Badanie luzu łańcucha rozrządu

- Próba ciągłości przewodów czujnika położenia wałka

Pozwolą one dokładnie zdiagnozować stan techniczny poszczególnych podzespołów odpowiedzialnych za pracę układu rozrządu.

Ile kosztuje naprawa blokady rozrządu warsztatowa

Zakres naprawy Szacowany koszt
Wymiana łańcucha rozrządu 500-800 zł
Wymiana kół zębatych 600-1000 zł
Wymiana napinacza łańcucha 400-700 zł
Wymiana prowadnicy łańcucha 200-400 zł

Do tego należy doliczyć koszt robocizny mechanika. Całkowity rachunek za naprawę blokady rozrządu w Renault może więc wynieść od 1000 do nawet 2500 zł w przypadku wymiany kilku podzespołów.

W autoryzowanych serwisach ceny mogą być wyższe. Warto rozważyć tańszą, niezależną firmę warsztatową z dobrymi opiniami.

Jakie części wymienić przy naprawie blokady rozrządu

Podczas naprawy blokady rozrządu w silnikach Renault najczęściej wymieniane są następujące elementy:

- Łańcuch rozrządu - jeśli jest zużyty lub pęknięty

- Koło zębate wałka rozrządu - w razie nadmiernego wytarcia zębów

- Koło zębate wałka pompy olejowej - również może ulec zużyciu

- Prowadnica i napinacz łańcucha - jeśli są uszkodzone

- Uszczelki pod głowicą - powinny być wymienione przy okazji

- Czujnik położenia wałka rozrządu - gdy jest uszkodzony elektrycznie

Oprócz wymiany samych części, konieczne jest też wyregulowanie luzów zaworowych i samego łańcucha rozrządu. Tylko wtedy naprawa będzie całkowita i skuteczna.

Podsumowanie

Blokada rozrządu w silnikach Renault 1.6 16V oraz 2.0 16V to dość powszechna usterka. Jej objawy, takie jak problemy z uruchomieniem czy nierówna praca silnika, nie są trudne do zauważenia. Aby zapobiec poważnej awarii, warto wcześniej wykonać diagnostykę i sprawdzić kluczowe elementy układu rozrządu.

Niestety naprawa blokady rozrządu w warsztacie może okazać się kosztowna. Całkowity rachunek z łatwością przekroczy 1000 zł, a nawet 2500 zł przy wymianie kilku podzespołów. Dlatego dla niektórych opłacalna może być naprawa domowa, o ile dysponują odpowiednią wiedzą.

Na szczęście, regularnie kontrolując stan rozrządu i wymieniając łańcuch oraz inne elementy zapobiegawczo, można uniknąć poważniejszych konsekwencji. Niewielkie wydatki na przegląd mogą uchronić przed bardzo kosztowną naprawą blokady rozrządu w Renault.

Miejmy nadzieję, że informacje zebrane w tym poradniku pozwolą szybko rozpoznać i usunąć ewentualną usterkę. Warto zadbać o sprawny układ rozrządu, aby jeździć bezpiecznie i bez awarii.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Tanie auto części do 250 4 i 250 15 - nie czekaj, sprawdź teraz!
  2. Biegi samochodu - przewodnik
  3. Awaria skrzyni biegów - części, sterownik, kontrolka, naprawa
  4. Filtry Bosch - szeroki wybór wysokiej jakości produktów
  5. Czyszczenie felg stalowych - wyjątkowa oferta usług
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Wojciech Matysek
Wojciech Matysek

Jako miłośnik podróży i obserwator ludzkich historii, moje teksty na taxirondo.com.pl to podróżnicze opowieści z życia kierowcy taksówki. Dzielę się fascynującymi przeżyciami z taksówki, ciekawostkami z miasta oraz poradami dla podróżujących. Inspiruję do odkrywania świata z perspektywy kierowcy.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły